Pui de Somn

Desi in mod cutumiar se vorbeste despre 8 ore de somn care ar trebuie sa fie suficiente pentru un adult, stresul cotidian ne dovedeste faptul ca acestea, oricat de odihnitoare ar fi nu mai asigura necesarul zilnic de energie. Astfel, de cele mai multe ori, la amiaza simtim ca ne copleseste o stare de oboseala care nu mai poate fi suprimata nici prin aport de cafeina, ori de vitamine cu eliberare treptata. Solutia vine din parte cercetatorilor americani, care propun ideea de power nap.

Asadar, echivalentul unui “pui de somn” romanesc, power nap-ul se traduce ca reprezentand reprize scurte de somn care, fara a ne deregla somnul de seara, vor avea un efect benefic asupra activitatii intreprinse de noi. Desi se considera ca durata ideala pentru o astfel de pauza este de aproximativ 30 de minute doar, ne poate oferi un impuls de energie care se intinde pe aproximativ doua ore si jumatate. Explicatia consta in faptul ca in decurs de o jumatate de ora reusim sa ne recreem fara a finaliza un ciclu de somn si a intra in faza somnului adanc. Cu alte cuvinte, am putea spune ca reusim sa obtinem toate beneficiile somnului fara a mai resimti si unele efecte negative alea acestuia, precum inertia somnului. Aceasta stare se caracterizeaza prin dezorientare atunci cand ne trezim, precum si prin impresia ca suntem mai obositi decat inainte sa ne culcam.

Fara a ne „fura” somnul de noapte, aceste pauze scurte ofera toate beneficiile acestuia. Astfel, vom simti dupa trezire o accelerare a proceselor cognitive. Ne va fi mai usor sa citim si sa intelegem informatiile noi, memorarea acestora fiind de asemenea accelerata. Mai mult decat atat, datorita faptului ca reflexele ne sunt imbunatatite, vom da dovada de o vigilenta sporita, astfel incat vom fi mai eficienti in indeplinirea obiectivelor de la birou, spre exemplu, sansele comiterii unor erori fiind semnificativ reduse. Nu este mai putin adevarat nici faptul ca aceste reprize de somn, in masura in care nu vor depasi limita de jumatate de ora, nu ne vor deregla programul normal de somn, din contra, ele ajuntandu-ne chiar sa recuperam, ori sa limitim in timpul zilei, pierderile unei nopti albe.

Problema evidenta cu power naps este ca ele nu sunt prea compatibile cu activitatea de salariat. De cele mai multe ori, angajatorii vor puncta nu calitatea muncii, ci cantitatea acesteia, preferand un angajat care sa poata lucra 10-12, in locul unuia care sa dea dovada de aceeasi eficienta intr-o perioada de timp mai scurta. Desi ideea este inca departe de a fi aplicata in companiile autohtone, in multe corporatii occidentale, anagajati au posibilitatea sa ia o astfel de pauza in timpul zilei, fiind inregistrate rezultate imbucuratoare in ceea ce priveste productivitatea. Lideri in acest domeniu sunt corporatiile asiatice, si in special cele din Japonia, care au preluat ideea „capsulelor de somn”, disponibile angajatilor in timpul orelor de serviciu, ori pe timp de noapte pentru cei care lucreaza ore suplimentare. Aceastea au fost concepute dupa ideea unui hotel oarecum, in care in loc de camere sunt niste incaperi reduse ca dimensiune, asemenatoare unor capsule, care dispun totusi de loc suficient pentru un somn odihnitor. Desi initial amplasate in locuri publice precum aeroporturi, ori gari, menite sa ofere calatorilor un refugiu pentru odihna dupa curse, sau intre curse, aceste capsule au fost pe urma amplasate si in locatii precum hoteluri, intrucat ofereau pe de o parte un pret avantajos pentru clienti, iar pe de alta parte ofereau multe locuri de cazare intr-un loc restrans pentru hotelieri.

Trebuie sa admitem ca oricat de benefice ar fi aceaste „capsule” ele sunt departe de a fi solutii disponibile pentru angajatii romani. Cu toate acestea, trebuie constientizat faptul ca pentru a „trage un pui de somn” la serviciu, in afara de acceptul sefului nu avem nevoie de mare lucru. Astfel ca putem pur si simplu sa rabatam putin scaunul si sa ne acoperim ochii, optional pentru relaxare fiind si muzica de relaxare in casti la un volum redus. Chiar mai simplu de atat, putem pur si simplu sa rezemam capul de masa si sa ne trezim in jumatate de ora la fel de odihniti precum la ora la care am inceput serviciul. Pentru a avea rezultate si mai pozitive, este recomandat sa bem cafea inainte sa luam pauza, cafeina avand nevoie de aproximativ 45 de minute pentru a fi absorbita de organism si a contracara efectele oboselii, timp suficient pentru a ne acorda un ragaz.

Chiar daca este o ideea exotica, power nap-ul nu este in sine o noutate, fiind prezent in cultura numeroaselor popoare latine sub denumirea de siesta, si este reprezentat pe taram romanesc prin bine cunoscutul pui de somn. Inovatia trebuie sa vina mai degraba pe linia acceptarii acestuia si a beneficiilor pe care le ofera in productivitate si in combaterea provocarilor zilnice. Cu alte cuvinte, ar fi un lucru minunat ca angajatorii sa treaca peste imaginea inselatoare a orelor prelungite de munca, insa contraproductive, si sa accepte ca un anagajat eficient este in primul rand un angajat alert, adica un angajat odihnit. Cu toate ca acest lucru nu se intrezareste prea curand, poate ca prin efectul globalizarii vom prelua si in acest caz modelele straine si vom putea spune intr-o zi ca am lucrat mult mai bine dupa un power nap la birou.

A |B | C | D | E | F | G | H | I | J | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z